zondag 1 juni 2008

Wat gebeurt er ondertussen elders?

GW still got it. Amper twee zinnen heeft hij nodig om de hernieuwde aaibaarheid van Isabelle A de grond in te boren:

Een huppelkut met een degelijke band om haar heen is niet meer dan dat: een huppelkut met een degelijke band om haar heen. Het spijt me, Isabelle, maar er zit ongeveer evenveel emotie in je zang als in vijf plakjes kippenworst, en qua podiumpresence kon je evengoed in een zitzak achter het drumstel gaan zitten.

La fille Cé heeft nog eens een prachtig gedicht geschreven. Dwz., een máánd geleden. Tss. Wij blijven roepen om meer. En vaker.

Licht Bewolkt is het spoor een beetje bijster, maar dan wel op een heel mooie manier.

Soet is nog maar net van stekje veranderd en krijgt over haar laatste schrijfsel zowel heel positieve als negatieve kritiek te verwerken. Ondergetekende vindt nog steeds dat een gedicht met de woorden "ziel", "stilte" en "herinnering" vies smaakt, maar twijfelt ondertussen wel of hij niet beter zijn mond had kunnen houden. Ach, eigenlijk is Soet te benijden: gecontesteerd in haar eigen tijd, dat is toch de droom van elke schrijver?

Marie van Huiverinkt houdt ook van Brel en poezen en lijkt, mijns inziens, het medium "blog" nog niet helemaal te vertrouwen.

Groove Garden schreef onlangs iets "over alle dagen die waren en zouden zijn". Een tekst die mij vol in de maagstreek raakte.

Pironik is virtueel gezien twee jaar geworden. Dat staat hem niet slecht en we zijn blij dat hij besloten heeft nog even te blijven.

Op Het Perenblog wordt nog regelmatig bewezen dat rake blogstukjes uit slechts één of twee zinnen hoeven te bestaan.

En omdat we niet altijd lief moeten zijn: de blog van Maarten Inghels schreeuwt nog steeds "zelfverklaard literair genie dat zichzelf geweldig serieus neemt". Blijkbaar vinden nogal mensen dat terecht, maar Oran wacht een beetje op een gedicht dat al die gezwollen poeha kan verantwoorden. Ik kan ongelijk hebben. Misschien zijn artistieke brilmonturen de kern van het dichterschap. Misschien provoceer ik soms graag. (Update: Fak. Alsof ie het geroken heeft.)

Kortom, wat gebeurt er ondertussen elders? In elk geval meer dan hier. Er zijn nog andere fronten hé?

12 opmerkingen:

Maarten zei

Beste Oran,
Als mijn blog "zelfverklaard literair genie dat zichzelf geweldig serieus neemt" en "Gezwollen poeha" uitschreeuwt, dan mag je dat gerust zeggen. (Al is het op zijn minst inderdaad provocerend.)
Geef dan wel de nodige argumentatie voor zulke harde noten. Overigens helpt mijn brilmontuur vooralsnog niet bij het schrijven.
Kritiek spuien heb ik graag, maar speel op de letter, niet op de man.
warme groeten,

Maarten zei

En bedankt voor de update!

Oran zei

Wel ja, met jouw permissie vind ik dat je blog dat alles uitschreeuwt. Op zich niks mis mee, hoor. En ik ga er ook van uit dat een performance dichter wel tegen een stootje (en wat provocatie) kan. Dat blijkt trouwens al uit je reactie.

Overigens is op de man spelen eigenlijk wel een beetje lekker hé?

Alleen vervelend dat je eerstvolgende gedicht mij meteen wél iets doet. Had je daar niet even mee kunnen wachten? :-)

Anoniem zei

Grappig eigenlijk, die discussie. Ik heb namelijk lang geleden altijd gedacht dat ik iets miste in die gedichten van Maarten. Ik begreep ze niet zo goed. Enzo. En plots zei mijn anonieme vriendin ga nog eens kijken Suzan het is mooi geworden. En ik dacht, ja :-). En dat is toch al langer geleden dan vandaag.

En liefste Oran, je mag jezelf ook wat vaker een literair genie noemen. Want wegkruipen achter bescheidenheid is ook een gemakkelijke uitweg. Haha lekker provocerend. Of ben ik te soft als ik probeer te provoceren? Zoenen x

Marie zei

Ik vind wat Maarten schrijft mooi en mij stoort wat hij met z'n blog doet (en hoe hij dat doet) absoluut niet, integendeel. Talent mag gerust door de bezitter erkend worden.

En wat mezelf betreft, of mijn relatie tot de blog: het zal wel :-) Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, maar dat hoeft ook niet. Kritiek is ok, terughoudendheid en al wat daartussen ligt ook.

Ik vertrouw geen enkel medium, zoals ik geen enkele kat of taal vertrouw. Allen kunnen immers uithalen. Enfin, goedenacht.

Anoniem zei

goh, je blog zet aan tot actie en reactie, dat we dat nog mogen meemaken, snoes! ik ken al die mensen niet, maar ik ben een beetje rondgesurft. ik heb mooie dingen gelezen en lelijke en ook dingen die ik niet snap.

ikzelf heb nooit veel gehouden van blogs (het schrijven ervan), maar dat is omdat ik live al teveel vertel over mijn eingen leven, omdat ik me in real time al te veel bezighoudt met mijmeren over dat van anderen en -au fond- omdat onderhoud van die dingen me even goed afgaat als het onderhoud van mijn huis: niet.

al zou net deze fase van het leven, ergens in niemandsland, het ideale moment zijn om aan een blog te beginnen. al zeg jij me 100 keren dat de uitleg bij mijn teksten altijd beter is dan de teksten zelf (proza ipv poëzie dus), dan nog.

maar praat u rustig verder en schrijf nog mooi, ik lees het allemaal wel.

en wat je vorige post betreft: ik blijf nog ee tijdje milieuvriendelijk als het mag.

Anoniem zei

Oran, ik vind Maarten wel goed hoor. Zowel met collectief wolf als in zijn gedichten. Toegegeven, ik begrijp ze ook niet altijd, en niet elk gedicht is even raak of mooi, maar van de meeste heb ik toch wel het gevoel dat het mooi of straf gezegd is.
En als een mooie verzorgde blog "zichzelf geweldig serieus nemen" is, dan ben ik blij dat de mens zichzelf serieus neemt en er geen zooitje van maakt.
Maarten gaat er erg gedreven voor, en daar kan ik immens van genieten.

... en nee, ik ben zijn vader niet.

Anoniem zei

.. oh ja, toevallig vind ik dat laatste gedicht van 1 juni niet zijn beste. Maar dat is een kwestie van verschil in smaak hé.
cheers
Bart

Soet zei

glimlach

opgepast oran
nu krijg je alle maartenfans op je dak (en dat zijn er veel naar 't schijnt)

Oran zei

@Soet: dat heb ik gemerkt en ik verheug me er al op!

(Gelukkig blijft de persoon in kwestie er wel rustig onder.)

Marie zei

Laat ik effe rode lap spelen in een arena en de hoofden doen omdraaien. Completely off topic, Oran, m'n favoriete Prince-nummers...? Als ik daarover moet schrijven zijn we uren bezig. Maar gaf je de url in van die laatste post? Zo nee: dat is cover van 'While my guitar gently weeps' door Tom Petty en Prince. Ik zocht het op doordat een oudere post van jou me hieraan deed denken. Absoluut de moeite, vind ik.

Alexander zei

Hey, ik heb jou opinie over Maarten Inghels' kunsten aangegrepen om er op mijn blog zelf iets over te schrijven. Wees altijd welkom.