maandag 17 maart 2008

Groen of grijs

In mijn badkamerspiegel woont soms een bleke ongeschoren kop. Vooral op werkdagen. Meestal probeer ik zijn blik te ontwijken. Dat lukt doorgans goed, behalve op het moment dat ik mijn contactlenzen moet inbrengen. De bleke kop draagt er trouwens ook. En we hebben allebei groengrijze ogen, wat nochtans een rariteit is.
Dat laatste weet ik van mij juf van het derde leerjaar. Zij wou ons voor één of andere activiteit eens per oogkleur indelen. "Mensen hebben blauwe of bruine ogen," vertelde ze ons en daarna moesten wij via onze buur checken bij welke groep we moesten gaan zitten. Blauw of bruin, that was toen de question. De twee groepen begonnen langzaam te groeien, maar mijn buurjongen kon maar niet tot een besluit komen over mijn oogkleur. "En? Blauw of bruin?" vroeg ik ongeduldig. "Weet niet. Groen eigenlijk. Of grijs. Weet niet."
De juf kwam zich ermee bemoeien, maar wist het ook niet. "Ach, ga gewoon bij de blauwe groep zitten," zei ze lichtjes geërgerd. "Het is nu ook weer niet zo belangrijk." Wat een trut! Sommige vrouwen schijnen het nochtans mooi te vinden. Anderen dan weer niet. Zo is het leven.

12 opmerkingen:

Soet zei

ik doe mijn lenzen niet in voor de spiegel, dan heb je het probleem van die onverwachtse confrontatie niet

en ik heb ook groen-grijze ogen
ik dacht de enige op aarde te zijn

Oran zei

laten we een club oprichten

Anoniem zei

ik heb toevallig ook grijs-groene ogen en geloof het of niet maar morgen om kwart voor tien heb ik een afspraak bij de oogarts voor lenzen :-) - mag ik nu bij de club?

Elfje zei

ik heb grijs-groen-blauwe ogen... Het verandert een beetje... En dan zeggen mensen: hé, jij hebt mooie ogen! En dat vind ik iets dat je niet moet zeggen... Ik hou niet van blozen...
En hoe kan je nu alleen "blauw of bruin" als oogkleur hebben...

Soet zei

@ suus, de jouwe zijn wel anders grijs-groen dan die van mij :), veel zachter

dus als orans ook zo zacht zijn vlieg ik uit het clubke

Oran zei

volgelingen, ziet gijlie niet wat aan het gebeuren is? we richten een club op als reactie op discriminatie, en dan zouden we zelf al gaan discrimineren?

Dries zei

Ikzelf heb knalbruine ogen ter mijner beschikking. De negers worden weer eens geviseerd, ik zie het al.

Soet zei

ètjeuh bruin ! boeoeoeoeoe
groen-grijs is superieur !

Dries, jij mag erbij, maar 'k stel voor dat jij steeds thee voor ons zet (ik ben tegen koffie, daar krijg je buine ogen van) en ga alsjeblieft op een ander toilet dan wij !

een rozebottelthee graag, en snel

Oran zei

het is niet zo zeer dat we de mensen met bruine ogen viseren, maar we beschikken nu eenmaal over studies die aantonen dat jullie oogkleur een restant is van een "minder ver geëvolueerd" of, zo u wil, een "minder ontwikkeld" ras.

maar ook voor jullie is er een plaats in onze maatschappij! elk systeem heeft hoofd (de groengrijze intellectuele klasse) en handen (het voetvolk) nodig.

één nadeel voor jullie: als wij onder valse voorwendselen beslissen een apenland binnen te vallen voor de natuurlijke rijkdommen, moeten jullie het vuile werk opknappen. maar we zijn jullie daar erg dankbaar voor. en als je er niet van doodgaat, krijg je achteraf een pensioen en zo. en gratis praatsessies.

maar genoeg gepraat. een lindethee graag.

Soet zei

oran, wat probeer je toch allemaal uit te leggen?
je weet toch dat zij gemaakt zijn om te werken en wij om te denken...
Die snapt daar toch niets van, verspil daar uw kostbare tijd toch niet aan.

Oran zei

hey, als we er nog één vinden met bruine of blauwe ogen kunnen we ze voor ons vermaak tegen elkaar laten vechten!

Licht bewolkt zei

Ik heb er blauwe. Met een beetje grijs. Als grijs het kenmerk is van intellectuelen en blauw van het plebs, dan ben ik de betere middenklasse, met meer intellectuele rijkdom dan wie dan ook.

E=MC kwadraat!
En freedom to live the life one has reason to value!